Logo van Clict - IT-dienstverlener in Destelbergen

Algemene voorwaarden

Algemene Voorwaarden

1. DEFINITIES

1.1. Algemene Voorwaarden: deze voorwaarden die algemeen van toepassing zijn op de levering van Diensten en/of Producten door CLICT ten behoeve van de Klant.

1.2. Bestelling: een Offerte die door de Klant aanvaard wordt.

1.3. Bijlage: een schriftelijke bijlage bij de Overeenkomst welke daar een integraal onderdeel van uitmaakt en wordt beheerst door de bepalingen daarvan.

1.4. CLICT: CLICT BV, met maatschappelijke zetel te Rozenstraat 7, 9070 Destelbergen en met ondernemingsnummer 0803.798.022, telefonisch bereikbaar op +32 486 260 400 gedurende werkdagen van 9u-17u en/of per e-mail op support@clict.be.

1.5. Diensten: alle werkzaamheden die CLICT voor of ten behoeve van de Klant verricht, zoals diensten op het gebied van netwerkinfrastructuur, cloudopslag, hard- en software, back-up van gegevens, IT security, etc. (niet-exhaustieve opsomming). Het voorgaande is al dan niet in combinatie met de levering van Producten. CLICT is een “managed service provider” in IT.

1.6. Factuur: iedere factuur van CLICT aan de Klant voor de levering van Diensten en/of Producten.

1.7. Intellectuele Eigendomsrechten: alle huidige of toekomstige (intellectuele eigendoms)rechten en aanspraken, in de ruimste zin, waaronder maar niet beperkt tot auteursrechten en naburige rechten, softwarebescherming, databankbescherming, tekeningen en modellenrechten, merkenrechten, octrooirechten, handelsnamen en domeinnamen, met inbegrip van (het recht tot) het aanvragen van de verlening van dergelijke rechten.

1.8. Klant: iedere onderneming met wie CLICT een Overeenkomst sluit met betrekking tot het leveren van Diensten en/of Producten.

1.9. Offerte: het éénzijdig door CLICT opgestelde prijsopgave voor het leveren van Diensten en/of Producten (voorstel tot Overeenkomst).

1.10. Overeenkomst of Contract: iedere samenwerking tussen CLICT en de Klant waarbij CLICT Diensten en/of Producten levert aan de Klant. Deze samenwerking wordt al dan niet (naargelang het geval) vorm gegeven in een bijkomend, door Partijen ondertekend document.

1.11. Overmacht: de gebeurtenis die de nakoming van de verbintenis van CLICT redelijkerwijze onmogelijk, bijzonder moeilijk of bijzonder duur maakt. Zonder limitatief te zijn, worden volgende gebeurtenissen geacht een vreemde oorzaak of een geval van Overmacht voor CLICT uit te maken: een cyberattack, uitval van internetverbindingen of elektronische communicatienetwerken, problemen met of storingen of defecten in hardware of software, staking, lock-out, oorlog, overheidsverplichting, opeising, bezetting van het grondgebied, oproer, aanslag, overval, sabotage, epidemie, pandemie, ziekte, de dwingende overheidsmaatregelen ten gevolge van epidemieën, pandemieën of ziektes, brand, overstroming, sneeuwval, storm, aardbeving, natuurramp, verandering van transporttarieven, verandering van douanetarieven, tekort aan arbeidskrachten, tekort aan brandstof, defect van machines, apparatuur of hardware, verkeershinder, te late (op)levering door leveranciers, dienstverleners, partners of onderaannemers, insolventie van leveranciers, dienstverleners, partners of onderaannemer en iedere vreemde oorzaak van leveranciers, dienstverleners, partners of onderaannemers. Voormelde gebeurtenissen worden geacht voor CLICT onvoorzienbaar en onvermijdbaar te zijn.

1.12. Partij of Partijen: CLICT en/of de Klant.

1.13. Producten: alle producten zoals hardware, apparatuur, goederen, Programmatuur die de Klant aankoopt bij CLICT, al dan niet in combinatie met de levering van Diensten door CLICT.

1.14. Programmatuur: de door de Klant bestelde software waar een derde de (intellectuele) eigendom van heeft.

2. TOEPASSINGSGEBIED


2.1. De Klant bevestigt uitdrukkelijk kennis te hebben genomen van deze Algemene Voorwaarden en deze te aanvaarden.
2.2. Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle Offertes, Bestellingen, Overeenkomsten, Bijlagen, facturen van CLICT aan de Klant en dus op de levering van Diensten en/of Producten door CLICT aan de Klant.
2.3. De algemene voorwaarden van de Klant zijn in geen geval van toepassing, ook niet naast deze Algemene Voorwaarden, en de mogelijke toepasselijkheid daarvan wordt hierbij uitdrukkelijk uitgesloten.
2.4. In geval van tegenstrijdigheid tussen de bepalingen van de verschillende contractuele documenten geldt de navolgende prioriteitstelling waarbij het hogere document voorrang heeft boven het lagere document:
• de Bijlagen bij de Overeenkomst;
• de Bestelling of Overeenkomst;
• de factuurvoorwaarden;
• de Algemene Voorwaarden.
2.5. Verwijzingen naar Partijen zullen tevens verwijzingen omvatten naar hun rechtsopvolger(s).

3. TOTSTANDKOMING VAN DE OVEREENKOMST


3.1. Elke Offerte is geheel vrijblijvend, tenzij het tegendeel uitdrukkelijk en schriftelijk is bevestigd door CLICT.
3.2. Mondelinge toezeggingen van CLICT zijn niet bindend, tenzij deze schriftelijk worden bevestigd.
3.3. Er komt een bindende Overeenkomst tot stand tussen Partijen in elk van de volgende gevallen (waarop de Algemene Voorwaarden van toepassing zijn):
- De Klant ondertekent een Offerte, waardoor zij een Bestelling plaatst;
- Er wordt een Overeenkomst ondertekend door de Partijen;
- CLICT levert, op verzoek van de Klant, Diensten en/of Producten aan de Klant.
3.4. De personen die een Offerte of Overeenkomst ondertekenen voor de Klant maken zich sterk dat zij gemachtigd zijn, en over de nodige bevoegdheid beschikken, om de Klant tot de Overeenkomst te verbinden.
3.5. Enkel daartoe bevoegde personen zoals bestuurders (en door bestuurders gevolmachtigde vertegenwoordigers) kunnen CLICT juridisch verbinden. Andere vertegenwoordigers en agenten bezitten deze bevoegdheid niet en CLICT is gerechtigd dergelijke Overeenkomsten niet te aanvaarden.

4. DIENSTEN EN PRODUCTEN

4.1. CLICT zal alle noodzakelijke inspanningen leveren om de Diensten en/of Producten te leveren aan de Klant conform de Overeenkomst, zonder dat dit op enigerlei wijze als een resultaatsverbintenis in hoofde van CLICT kan worden beschouwd.
4.2. CLICT levert de Diensten en Producten op zelfstandige basis. Enkel CLICT is verantwoordelijk voor haar medewerkers en de Klant voert onder geen enkel beding enig gezag, leiding of toezicht uit op de medewerkers van CLICT. De Klant zal de binnen zijn organisatie geldende huis- en beveiligingsregels voor de aanvang van de werkzaamheden aan de door CLICT ingezette medewerkers kenbaar maken.
4.3. Indien de Klant bij de uitvoering van de Overeenkomst eigen personeel en/of onderaannemers inzet, zullen deze beschikken over de noodzakelijke kennis en ervaring.
4.4. Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, zijn de door CLICT meegedeelde uitvoerings- of leveringstermijnen louter indicatief. Het overschrijden van deze termijnen zal in geen geval aanleiding kunnen geven tot schadevergoeding of prijsvermindering noch tot beëindiging van de Overeenkomst.
4.5. CLICT heeft het recht om voor de uitvoering van de Diensten beroep te doen op onderaannemers, externe leveranciers, ontwikkelaars, partners of dienstverleners, zonder dat de Klant hiervan vooraf op de hoogte moet worden gesteld.
4.6. De Klant is ertoe gehouden de Diensten en/of Producten uitsluitend te gebruiken voor legitieme doeleinden. Eventuele schadevergoedingen en/of boetes naar aanleiding van het voorgaande vallen integraal ten laste van de Klant.
4.7. De Klant zal CLICT alle informatie bezorgen en de nodige medewerking verlenen om de Diensten (goed) uit te voeren, de uitvoering ervan te vergemakkelijken en/of risico’s te vermijden of in te perken. Indien de Diensten uitgevoerd moeten worden op de locatie of vestiging van de Klant, zal de Klant kosteloos zorgen voor alle nodige middelen en infrastructuur (bv. internet en telefonie) en beschikbaarheid van resources (bv. bijstand van personeel) om de Diensten uit te voeren. Elke vertraging veroorzaakt door een gebrekkige of vertraagde aanlevering van noodzakelijke informatie (of door het aanleveren van onjuiste of onvolledige informatie) of middelen / infrastructuur door de Klant of derden, valt buiten de verantwoordelijkheid van CLICT. CLICT is desgevallend op geen enkele wijze aansprakelijk voor eventuele (directe of indirecte) schade die de Klant of derden hierdoor zou lijden.
4.8. CLICT heeft het recht om in de Diensten en/of Producten verbeteringen en wijzigingen aan te brengen die CLICT nuttig of noodzakelijk acht, bijvoorbeeld voor de continuïteit, de ontwikkeling en de beveiliging. De Klant verbindt zich ertoe deze verbeteringen en wijzigingen te aanvaarden, en de instructies van CLICT inzake hun implementatie nauwgezet op te volgen.

5. PRIJZEN

5.1. Tenzij anders overeengekomen, zijn alle door CLICT gehanteerde prijzen en tarieven exclusief btw en eventuele andere van overheidswege opgelegde heffingen en exclusief administratie-, opleiding-, transport-, reis-, verblijf- of verzendingskosten.
5.2. CLICT is gerechtigd om prijzen tussentijds aan te passen omwille van prijsverhogingen opgelegd door derden of omwille van gewijzigde (markt)omstandigheden.
5.2.1. Prijzen voor Diensten en/of Producten die rechtstreeks of onrechtstreeks afhankelijk zijn van inkoopprijzen en –tarieven bij derden, kunnen in dezelfde mate als de aan CLICT aangerekende aanpassing door derden, doorgerekend worden aan de Klant, vanaf het moment waarop de derden deze aan CLICT heeft aangerekend.
5.2.2. Prijzen voor Diensten en/of Producten die door CLICT worden aangepast omwille van gewijzigde (markt)omstandigheden, zullen voorafgaand aan de prijswijziging worden voorgelegd aan de Klant.

6. FACTURATIE EN BETALING

6.1. CLICT factureert Producten bij verzending ervan, behoudens indien een voorafbetaling vereist is. CLICT factureert Diensten op maandelijkse basis.
6.2. Als betalingstermijn geldt een termijn van dertig kalenderdagen na factuurdatum. CLICT kan naar eigen oordeel ook steeds een voorafbetaling vereisen vooraleer tot levering van Producten of Diensten over te gaan.
6.3. De door de Klant gedane betalingen strekken in de eerste plaats tot voldoening van de verschuldigde interesten en kosten (voor zover van toepassing) en pas daarna tot voldoening van de oudste openstaande en opeisbare facturen, zelfs indien de Klant vermeldt dat de betaling betrekking heeft op een latere factuur.
6.4. Het is de Klant niet toegestaan zijn betalingsverplichting jegens CLICT te verrekenen met een vordering van de Klant op CLICT, uit welke hoofde dan ook. Betaalde bedragen blijven verschuldigd en kunnen nooit aanleiding geven tot teruggave.
6.5. Bij laattijdige betaling door de Klant is CLICT van rechtswege en zonder ingebrekestelling gerechtigd om de levering van de Diensten en/of Product(en) op te schorten en verwijlinteresten aan te rekenen overeenkomstig de Wet van 2 augustus 2002 op de bestrijding van betalingsachterstand in handelstransacties. Eveneens is de Klant een forfaitaire schadevergoeding van 10% verschuldigd, met een minimum van 200 EUR. Bij gebreke aan betaling op de vervaldag van de factuur wordt onmiddellijk en van rechtswege de gehele prijs of het saldo van de prijs en de bijkomende intresten en/of kosten opeisbaar, evenals het saldo van alle andere, zelfs niet vervallen facturen. Ingeval van opschorting van de levering van Diensten en/of Producten is CLICT niet verantwoordelijk voor de eventuele nadelige gevolgen hiervan.
6.6. Indien de Klant nalaat een vervallen factuur te betalen binnen de tien kalenderdagen na verzending van een aangetekende ingebrekestelling door CLICT, heeft CLICT het recht om de Overeenkomst met onmiddellijke ingang te verbreken, zonder tot enige schadevergoeding ten aanzien van de Klant gehouden te zijn en onverminderd de verplichting van de Klant tot betaling van alle (openstaande) facturen.
6.7. De betwisting van en factuur moet ten laatste binnen tien werkdagen vanaf de datum van de factuur per aangetekend schrijven aan CLICT kenbaar te worden gemaakt. In het andere geval wordt de factuur als aanvaard beschouwd. Iedere betwisting na voormelde termijn is laattijdig en onontvankelijk. Het voorgaande is onverminderd hetgeen bepaald wordt in artikel 9 van de Algemene Voorwaarden.
6.8. De Klant kan opteren om “credits” aan te kopen bij CLICT dewelke een volledig jaar, en met name vanaf de datum van aankoop, gebruikt kunnen worden voor de levering van (nader overeen te komen) Diensten. Reeds aangekochte credits kunnen nooit terug ingeruild worden, noch kunnen zij overgedragen worden naar een ander jaar of aan een andere Klant.
6.9. Indien de Klant een licentie op Programmatuur wenst aan te kopen via CLICT, zal CLICT een voorschotfactuur bezorgen aan de Klant. Van zodra deze betaald is, zal CLICT de licentie aankopen ten behoeve van de Klant.

7. DUUR EN BEËINDIGING

7.1. De Overeenkomst met betrekking tot de levering van Diensten is aangegaan voor de tussen partijen overeengekomen duur, bij gebreke waarvan de Overeenkomst van onbepaalde duur is.
7.2. De duur van de Overeenkomst met betrekking tot de levering van Diensten (voor zover er een bepaalde duur werd afgesproken) wordt na de initiële duurtijd telkens stilzwijgend verlengd voor de duur van de oorspronkelijk overeengekomen periode, tenzij de Klant of CLICT de Overeenkomst schriftelijk beëindigt met inachtneming van een opzeggingstermijn van minimaal één maand voor het einde van de desbetreffende periode.
7.3. Indien de Overeenkomst met betrekking tot de levering van Diensten van onbepaalde duur is, kunnen Partijen de Overeenkomst eenzijdig opzeggen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden. Indien de Klant haar contractuele plichten gedurende de opzeggingstermijn niet nakomt (bv. zij neemt geen of minder Diensten af), is zij een vervangende opzeggingsvergoeding verschuldigd, dewelke overeenstemt met driemaal de gemiddelde maandvergoeding van de afgelopen drie maanden.
7.4. De Overeenkomst tot levering van Producten kan door de Klant geannuleerd worden mits betaling van een forfaitaire schadevergoeding van 50% van de waarde van de Bestelling of Overeenkomst, behoudens wanneer CLICT ten aanzien van haar eigen leveranciers geen gelijke (“back to back”) mogelijkheid tot annulering heeft.
7.5. Elke Partij is gerechtigd de Overeenkomst bij aangetekend schrijven buitengerechtelijk te ontbinden in geval van een wezenlijke tekortkoming van de wederpartij ten aanzien van een bepaling van de Overeenkomst en de wederpartij verzuimt om dergelijke toerekenbare tekortkoming binnen een termijn van 10 werkdagen na ontvangst van een aangetekende ingebrekestelling van de andere Partij te herstellen, onverminderd het recht op schadevergoeding van de beëindigende Partij. In geval van een wezenlijke tekortkoming in hoofde van de Klant die de ontbinding tot gevolg heeft, is CLICT gerechtigd op een forfaitaire schadevergoeding van 1.000 EUR, onverminderd het bewijs van hogere, reële schade.
7.6. Partijen zijn gerechtigd de Overeenkomst eenzijdig te beëindigen bij aangetekend schrijven gericht aan de wederpartij, zonder rechterlijke tussenkomst en zonder opzeggingstermijn, onverminderd het recht op schadevergoeding van de beëindigende Partij indien de wederpartij: (i) in staat van faillissement wordt verklaard of zich in geval van kennelijk onvermogen of staking van betaling bevindt; (ii) haar activiteiten al dan niet tijdelijk, geheel of gedeeltelijk stopzet; (iii) beëindigd of ontbonden wordt; of (iv) een vereffenaar of een bewindvoerder wordt aangesteld voor het beheer van de eigendommen of activa van de andere Partij.
7.7. CLICT heeft het recht om de Overeenkomst, per aangetekend schrijven, geheel of gedeeltelijk buitengerechtelijk te ontbinden wanneer het gedrag van Klant een negatieve invloed heeft (of dreigt te hebben) op de reputatie van CLICT, of wanneer er ten aanzien van de Klant feiten of aanwijzingen bestaan omtrent onwettig, frauduleus of bedrieglijk gebruik van Producten en/of Diensten door de Klant.
7.8. Bij beëindiging van de Overeenkomst door één van de Partijen staakt CLICT de verlening van de Diensten en de levering van Producten en dient de Klant CLICT alle tot en met de datum van de beëindiging verleende Diensten en geleverde Producten te betalen.
7.9. In geval van vervroegde beëindiging van de Overeenkomst, om welke dan reden ook, zullen in het geval er door CLICT voor de Klant specifieke investeringen zijn aangegaan of specifieke overeenkomsten zijn afgesloten, de gedane investeringen tegen de restwaarde en/of de gesloten contracten door de Klant worden overgenomen.

8. LEVERING, RISICO EN EIGENDOMSVOORBEHOUD

8.1. Iedere levering van Producten wordt uitgevoerd op risico van de Klant. De levering geschiedt in principe op de voorziene leveringsdatum zonder dat CLICT deze datum kan waarborgen. CLICT zal naar best vermogen de Klant tijdig informeren omtrent mogelijke wijzigingen van de leveringsdatum. Deze leveringsdatum geldt louter als een indicatie. Geen enkele vertraging of gebeurtenis kan aanleiding geven tot eender welke afhouding, het vorderen van schadevergoeding, en/of contractbreuk.
8.2. Vanaf de verzending gaat het risico van de verkochte Producten volledig over op de Klant.
8.3. De eigendomsrechten op de geleverde Producten gaan pas over op de Klant op het ogenblik van de volledige betaling van alle facturen met betrekking tot die Producten, inclusief kosten, intresten en alle andere toebehoren.
8.4. De Klant dient steeds al hetgeen te doen dat redelijkerwijs van haar verwacht mag worden om de eigendomsrechten op de onbetaalde Producten veilig te stellen. Indien derden beslag leggen op deze producten dan wel rechten daarop willen vestigen of doen gelden, dan is de Klant verplicht om CLICT daarvan onmiddellijk op de hoogte te stellen. In ieder geval mag de Klant geen daden van beschikking stellen ten aanzien van onbetaalde Producten.
8.5. De Klant verbindt zich ertoe de onbetaalde Producten te verzekeren voor brand, ontploffings- en waterschade en diefstal. Een eventuele uitkering van deze verzekeringen komt toe aan CLICT.
8.6. In geval van schending van het eigendomsvoorbehoud bekomt CLICT automatisch een pandrecht op de gerealiseerde verkoopprijs van de desbetreffende Producten, en is de Klant aan CLICT een forfaitaire schadevergoeding van 15% van het totale factuurbedrag met betrekking tot de Producten verschuldigd.

9. KLACHTEN, GARANTIES EN AANSPRAKELIJKHEID

9.1. De verplichtingen van CLICT worden beschouwd als inspanningsverbintenissen. CLICT wijst elke aansprakelijkheid ten opzichte van de Klant af, met uitzondering van de aansprakelijkheid erkend in dit artikel.
9.2. De Klant aanvaardt uitdrukkelijk dat CLICT niet aansprakelijk kan worden gesteld voor fouten of gebreken in (de levering van) de Diensten (zoals onnauwkeurigheden, verlies van data, verlies van software, etc.), behalve in geval van bedrog. De Klant dient de juistheid, functionaliteit, veiligheid en beveiliging van de door CLICT geleverde Diensten te controleren vóór elke implementatie. De Klant controleert of de Diensten in overeenstemming zijn met de geldende normen. Elke klacht met betrekking tot de levering van Diensten moet naar behoren gemotiveerd en per aangetekende brief en/of per e-mail verstuurd worden naar support@clict.be binnen de zeven kalenderdagen vanaf de leveringsdatum. Bij ontstentenis van een dergelijke klacht, wordt de klacht als onontvankelijk beschouwd en wordt de Klant geacht de Diensten definitief te hebben aanvaard en afstand te hebben gedaan van alle vorderingen tegen CLICT in dit verband.
9.3. Bij de levering is de Klant verplicht de Producten te controleren op non-conformiteit met hetgeen is overeengekomen en/of op zichtbare gebreken. Elke klacht met betrekking tot de levering van de Producten (niet-conformiteit en/of zichtbare gebreken) moet naar behoren gemotiveerd en per aangetekende brief en/of per e-mail verstuurd worden naar support@clict.be binnen de zeven kalenderdagen vanaf de leveringsdatum. Bij ontstentenis van een dergelijke klacht, wordt de klacht als onontvankelijk beschouwd en wordt de Klant geacht de Producten definitief te hebben aanvaard en afstand te hebben gedaan van alle vorderingen tegen CLICT in dit verband.
9.4. CLICT is niet aansprakelijk voor verborgen gebreken van de Producten waarvan zij geen kennis had. Met betrekking tot verborgen gebreken aan de Producten dient de Klant een klacht te richten aan CLICT per aangetekende brief en/of per e-mail naar support@clict.be binnen een maand na de ontdekking van het (de) verborgen gebrek(en), met een nauwkeurige vermelding van het voorwerp van de klacht en de Producten waarop de klacht betrekking heeft.
9.5. CLICT is niet aansprakelijk voor tijd- en/of winstverlies geleden door de Klant als gevolg van een redelijke vertraging in de levering of reparatie die het gevolg zou zijn van een gebrek in de geleverde Producten waarvoor CLICT aansprakelijk is.
9.6. CLICT is niet aansprakelijk voor onopzettelijke schade aan de door de Klant ter beschikking gestelde apparatuur, noch voor diefstal daarvan door een derde.
9.7. Een klacht als zodanig geeft de Klant niet het recht om de overeenkomst te ontbinden, noch het recht om de levering of betaling van de Diensten en/of Producten (al dan niet gedeeltelijk) te weigeren, noch het recht om schadevergoeding te vorderen.
9.8. De Klant vrijwaart CLICT voor aanspraken van derden waarvoor CLICT niet aansprakelijk kan worden gehouden.
9.9. De totale aansprakelijkheid van CLICT ten aanzien van de Klant, zal in elk geval beperkt zijn tot de vergoeding die CLICT daadwerkelijk van de Klant heeft ontvangen voor de Diensten en/of Producten waarop de vordering betrekking heeft, tenzij de verzekeringsdekking die daadwerkelijk is bevestigd en verstrekt door de verzekeraar van CLICT hoger is.

10. OVERMACHT

10.1. CLICT is niet aansprakelijk voor de niet-nakoming, de niet-tijdige nakoming of de niet-behoorlijke nakoming van (één van) haar verbintenissen, die het gevolg is van Overmacht, wat haar niet kan worden toegerekend.
10.2. In geval van Overmacht heeft de Klant ten laste van CLICT geen enkel recht op schadevergoeding uit welken hoofde ook.
10.3. Wanneer een geval van Overmacht een onderbreking van uitvoering van de Diensten tot gevolg heeft, wordt de uitvoeringstermijn van rechtswege geschorst voor de duur van de onderbreking, vermeerderd met de tijd die nodig is om de uitvoering van de Diensten terug op te starten, zonder dat CLICT enige schadevergoeding aan de Klant verschuldigd is. Bijkomende kosten als gevolg hiervan zijn steeds en integraal voor rekening van de Klant.
10.4. Indien CLICT gedurende een periode van meer dan dertig kalenderdagen ten gevolge van Overmacht haar verplichtingen niet kan nakomen of tekortschiet aan haar verplichtingen op grond van de Overeenkomst, heeft de Klant het recht om de Overeenkomst door middel van een aangetekend schrijven met onmiddellijke ingang te beëindigen, zonder dat daardoor enig recht op schadevergoeding zal ontstaan en dit onverminderd de betalingsverplichtingen in hoofde van de Klant.

11. INTELLECTUELE EIGENDOM EN GEHEIMHOUDING

11.1. Alle Intellectuele Eigendomsrechten (“IE”) die ontstaan zowel in als uit het kader van de levering van Diensten en/of Producten, zijn – en blijven – de exclusieve eigendom van CLICT. CLICT verleent gedurende de Overeenkomst aan de Klant een licentie om de IE te gebruiken, op voorwaarde dat de Klant de overeenkomstige factuur (facturen) volledig heeft betaald.
11.2. CLICT biedt licenties aan op Programmatuur. Een dergelijke licentie geldt steeds voor een nader overeen te komen bepaalde duur en is niet vroegtijdig opzegbaar. Behoudens opzegging per aangetekende brief ten laatste een maand voor de vervaldag van de licentie, wordt deze stilzwijgend verlengd voor eenzelfde nieuwe duur. Indien de Overeenkomst eindigt, eindigt (eindigen) de licentie(s) eveneens. De Klant mag deze licentie(s) niet overdragen noch in sub-licentie geven. De Klant verbindt zich ertoe om de licentievoorwaarden van de eigenaar van de Programmatuur na te leven en CLICT integraal te vrijwaren voor iedere inbreuk in hoofde van de Klant.
11.3. De Klant bevestigt dat CLICT niet werd belast – en niet zal worden belast – met enig onderzoek naar de “freedom to operate” en levert de Diensten en/of Producten “as is”. CLICT kan bijgevolg niet aansprakelijk worden gesteld – en de Klant vrijwaart CLICT – voor elke (vermeende) inbreuk op de intellectuele eigendom van derden ten gevolge van het gebruik door de Klant van de IE. CLICT heeft het recht om alle in dit verband gemaakte kosten te verhalen op de Klant.
11.4. De Klant erkent en aanvaardt dat CLICT, behoudens schriftelijk anders overeengekomen, de (vennootschaps-, handels-, merk- en/of domein)na(a)m(en), (merk)teken(s) of logo(‘s) van de Klant, alsook de in opdracht van de Klant uitgevoerde Diensten, mag vermelden en/of gebruiken in haar referentieportfolio en/of voor haar eigen marketingdoeleinden (met inbegrip van vermelding en/of gebruik op de website(s) of sociale media pagina’s van CLICT).
11.5. Alle informatie, mondeling of schriftelijk, die door CLICT aan de Klant wordt meegedeeld, wordt automatisch beschouwd als vertrouwelijk, zelfs wanneer ze niet als dusdanig wordt bestempeld of gepresenteerd. Dergelijke vertrouwelijke informatie mag niet worden gebruikt of verspreid aan derden, behalve indien deze derden door contractuele en/of wettelijke bepalingen gebonden zijn door een geheimhoudingsplicht. Alle vertrouwelijke informatie blijft eigendom van CLICT. Niettegenstaande het voorgaande is de geheimhoudingsplicht van de Klant niet van toepassing op informatie die:

(a) door CLICT als niet-vertrouwelijk wordt beschouwd en dus is goedgekeurd voor vrijgave;
(b) publiekelijk bekend was, is of wordt door wettige middelen en zonder schending van de vertrouwelijkheid;
(c) bekend was bij de Klant via wettige middelen vóór de datum van openbaarmaking zoals bewezen door schriftelijke documenten;
(d) zonder voorwaarden van vertrouwelijkheid aan de Klant is bekendgemaakt door een derde die een wettelijk recht heeft om dergelijke informatie bekend te maken;
(e) door de Klant onafhankelijk is ontwikkeld zonder gebruik te maken van de vertrouwelijke informatie die hij van CLICT heeft ontvangen;
(f) openbaar moet worden gemaakt op grond van de wet of een rechterlijk bevel.

12. NIET-AFWERVING

12.1. Gedurende de duurtijd van de Overeenkomst, alsmede gedurende een periode van één jaar na afloop of beëindiging hiervan, zal de Klant onder welke vorm dan ook, rechtstreeks of onrechtstreeks, niet overgaan tot (i) de indienstneming van een werknemer of (ii) een samenwerking aangaan op zelfstandige basis (rechtstreeks, via enige vennootschap of via een derde) met een dienstverlener van CLICT, tenzij dit geschiedt met uitdrukkelijke voorafgaande schriftelijke toestemming van CLICT.
12.2. Indien de Klant in strijd met Artikel 12.1 handelt, heeft CLICT recht op een onmiddellijk opeisbare vergoeding van één jaar brutoloon of van één jaar betaalde dag- of uurvergoedingen van de betrokken dienstverlener, onverminderd het recht om hogere, reële schade te bewijzen en te vorderen. Eenzelfde vergoeding is verschuldigd door de Klant die met de bedoeling dit verbod te omzeilen op eender welke andere manier hetzelfde resultaat bereikt.

13. GEGEVENSBESCHERMING

13.1. CLICT handelt altijd in overeenstemming met de bepalingen van de toepasselijke wetgeving inzake gegevensbescherming, zoals de EU General Data Protection Regulation nr. 2016/679 ("GDPR"). CLICT is de verantwoordelijke voor de verwerking van de persoonsgegevens van de Klant. CLICT bepaalt het doel en de middelen van de verwerking. Voor meer informatie kunt u het privacy beleid van CLICT raadplegen dat beschikbaar is op onze website (weblink).
13.2. Als verwerkingsverantwoordelijke sluit CLICT overeenkomsten met haar verwerkers in de zin van artikel 28.3 GDPR.
13.3. In ieder geval, en voor zover de Klant verantwoordelijk is voor de verwerking van persoonsgegevens in het kader van de Overeenkomst, zal de Klant de geldende wetgeving inzake gegevensbescherming, met inbegrip van de GDPR, naleven en alle passende technische en organisatorische maatregelen nemen opdat de verwerking van persoonsgegevens in overeenstemming zou zijn met voormelde wetgeving.

14. OVERIGE BEPALINGEN

14.1. Behoudens voorafgaande schriftelijke toestemming van de wederpartij en onverminderd hetgeen bepaald wordt in de artikelen 4.3 en 4.5 van de Algemene Voorwaarden, is het geen van de Partijen bij de Overeenkomst toegestaan om haar rechten of plichten uit de Overeenkomst over te dragen aan derden.
14.2. Indien één of meer artikelen van de Algemene Voorwaarden, Bestelling en/of Overeenkomst ongeldig of op andere wijze niet verbindend zou(den) zijn, wordt daardoor de geldigheid van de overige artikelen van de Algemene Voorwaarden, Bestelling en/of Overeenkomst niet aangetast. Partijen zullen in gezamenlijk overleg de ongeldige of niet-verbindende bepaling(en) aanpassen in zodanige mate dat zij de geest van de ongeldige of niet-verbindende bepaling(en) zo veel als mogelijk benadert (benaderen).
14.3. Afwijking op en/of aanvulling van de bepalingen van de Algemene Voorwaarden, de Bestelling en/of de Overeenkomst is alleen mogelijk indien en voor zover CLICT dit uitdrukkelijk schriftelijk heeft aanvaard.

15. TOEPASSELIJK RECHT EN BEVOEGDE RECHTBANKEN


15.1. De Algemene Voorwaarden, Bestelling en Overeenkomst worden beheerst door het Belgische recht. Toepassing van het Weens Koopverdrag van 1980 is uitdrukkelijk uitgesloten.
15.2. In geval van een geschil tussen CLICT en de Klant met betrekking tot de levering van Diensten en/of Producten zijn uitsluitend de rechtbanken van Gent, afdeling Gent bevoegd.